Tyska premiummärket Bürstner husbilar flyttade under sensommaren fram positionerna på den svenska marknaden.
Med den nya organisationen av återförsäljare ändrades också prisbilden.
Maskincentrum i Bockara
Ingemar Petersson på Maskincentrum i Bockara är knappast känd som mannen som tar det lugnt. Med husbilar från Pilote i sortimentet har han på få år gjort sig ett namn i branschen. Nu får det franska märket sällskap av tyska husbilstillverkaren Bürstner.
– Bürstner är ett av topp tre i Sverige. Blir man tillfrågad att bli återförsäljare av ett sådant kvalitetsfordon kan man inte tacka nej, förklarar Ingemar Petersson utan omsvep.
Anställer för att möta eftermarknadens krav
Bürstners styrka på halvintegrerade modeller, förklarar Ingemar Petersson, matchar väl Pilote, som i högre utsträckning fokuserar på helintegrerade modeller:
– Lägg därtill vår fullserviceanläggning som redan har den kunskap och kapacitet som krävs för eftermarknaden. Vi kan såväl Fiat som husbilarnas bodel och hela värmebiten med Truma och Alde. På verkstadssidan har vi redan utökat med ännu en plats, för att kunna ta in stora husbilar för reparationer, påbyggningar och limningar, som kräver speciell utrustning för utsugning. Samtidigt anställer vi nu en mekaniker / bodelsreparatör samt eftermanadsansavrig för att på bästa sätt svara upp mot eftermarknaden.
Planer finns också på en dubbelt så stor utställningshall, men de ligger lite längre in i framtiden, säger Ingemar Petersson: – Ytan finns, men det ska projekteras på ett smart och effektivt sätt och det ska se snyggt ut.
Som smör i solsken
På en och en halv månad har Maskincentrum i Bockara sålt tiotalet husbilar från Bürstner.
– Vi började med att ta hem blygsamma fem husbilar av det för oss nya märket. Låt oss kalla det något av ett test, för att förstå efterfrågan. De gick som smör i solsken. Vi är mycket nöjda med försäljningen och med vår nya samarbetspartner, lovar Ingemar Petersson.